Filip Staňo – svieži vánok TANDEMu?

Filip Staňo (17) sa v rámci Divadla TANDEM už predstavil vo viacerých úlohách. Zahral si syna bežnej slovenskej rodiny, sluhu kráľovnej, objavil sa aj v prvom tandemáckom muzikáli a teraz sa predstaví v úlohe manažéra. Inými slovami, ide o rôzne úlohy, ktoré so sebou prinášajú rôzne herecké, a v neposlednom rade i osobnostné, premeny. Aký je ale tento pohľadný mladík v skutočnosti?

 photo DSC_0415_zps29130a17.jpgR. Dobrý deň! Pomaly, ale isto, sa blíži premiéra dramatickej hry Niet človeka bez človeka. Aké sú vaše pocity tesne pred premiérou?

F. Moje pocity ? Sakra, prečo sa to muselo stať „zrovna“ mne?!!!! Toť moje myšlienkové procesy pred premiérou. (smiech)

 

R. Máte vy, ako herec, od hry nejaké očakávania? Či už vo všeobecnosti alebo v spojitosti s Vašou osobou...

F.  Nijaké veľké očakávania nemám, ale som zvedavý, ako na to budú ľudia reagovať. A hlavne, ako budú reagovať na mňa, keďže ma doteraz videli skôr ako komedianta.

 

R. Avšak Vaše účinkovanie v hre bolo sprevádzané mnohými komplikáciami... Dostali ste rolu a následne z nej odstúpili. Prečo?

F.  Išlo o to, že som sa prihlásil do konkurzu, pričom som sám veľmi nevedel, do čoho idem.  Keď som to zistil  a zistil som, s kým alternujem, došlo mi, že  táto hra nie je „tak moc“ pre mňa. Obzvlášť,  keď že je to veľmi vážna hra. Potom mi však zavolal kolega Peťo Trnka s tým, že on to nemôže odohrať, či mu to nevezmem . No, a behom 10 min. bolo rozhodnuté, i keď som z toho nemal moc dobrý pocit.

 

R. Nakoniec ste teda rolu ale zobrali...hoci, treba dodať, že to bolo 2 mesiace pred jej začatím. Nemali ste z toho väčšie obavy než prv? Predsa len, Vaša postava má veľké množstvo textov...

F. Presne z toho som mal a mám i doteraz veľmi veľké obavy. Tých textov je neskutočne veľa a doteraz ich neviem tak, ako  by som si to vedel predstaviť,  a to ma pomaly, ale isto dostáva do nervózneho stavu. Už na začiatku som vedel, že nemám šancu naučiť sa toľko textov behom 2 mesiacov, ale inú možnosť nemám, než sa ich pokúsiť nadrviť, ako to len ide.

 

R. Ako ste sa pasovali s učením textov?

F. Biedne, veľmi biedne. Texty sú zložité, chaotické a ťažké. A keď si človek myslí, že ich vie opak je pravdou....

 

 photo 100_7987_zpsb7e4b403.jpg R. V jednej z hier ste mali určitý konflikt s režisérom Benčičom, s ktorým ste alternovali postavu. Nebáli ste sa toho i teraz?

F. Tentokrát som to rovno nechal tak na začiatku. Vedel som, že s mojím vekom to nebudem vedieť tak presvedčivo odohrať, ako iné hry, ale osud to chcel zrejme inak.

 

R. Ako by ste charakterizovali svoju postavu? Má niečo, čo Vás na nej zaujalo, v čom je, povedzme, iná a výnimočnejšia ako ostatné?

F. Už len to, že je to vlastne mladý,  sotva 25-ročný manažér obrovskej celosvetovej firmy, ktorá má v rukách moc i peniaze, robí túto postavu veľmi odlišnú. Spadá na ňu obrovská zodpovednosť, ktorú si patrične uvedomuje a snaží sa túto firmu stále posúvať ďalej a ďalej. To je na tejto postave veľmi zaujímavé - ako sa snaží a robí naozaj maximum.

 

R. Našli by ste na postave niečo, čo Vás vystihuje i vo Vašom reálnom živote?

F.  Nie, na tejto postave nie je snáď nič, čo by ma vystihovalo. Možno okrem toho, že je ambiciózna - to by možno tak nejako mohlo vystihovať aj mňa. Ale tam by sme aj skončili, pretože je odo mňa veľmi odlišná.

 

R. Toto je len jedna z Vašich postáv. Za dlhé pôsobenie v TANDEMe sa ich vystriedalo niekoľko. Ovplyvnili Vás niečím? Zmenili v niečom Váš život?

F. Svojím spôsobom určite áno, ale ja to veľmi neviem zaregistrovať, to je skôr otázka na moje okolie než na mňa. (smiech)

 

R. Keď sme načrtli to dlhé pôsobenie...vráťme sa na začiatok. Kedy ste vôbec po prvýkrát privoňali k herectvu?

F. Už od malička som chcel byť hercom. Ako 5-ročný som chcel hrať vo filme a všetkým som to hovoril. O 10 rokov neskôr som sa dopracoval k tomu, že som sa zapísal na dramatický krúžok, kde nás sprevádzal samotný Martin. O nejaký ten mesiac som sa dozvedel, že je režisérom divadla a o pár týždňov som bol pozrieť prvú premiéru muzikálu Krv a cit. Ten večer som mu povedal, že tam niečo chýbalo a tým niečím som bol samozrejme ja. (smiech) A tak sa mi podarilo dostať na konkurz i do divadla a rovno do druhej hry s názvom Rodinný návod.

 

 photo DSC_0382_1_zpsf866aac3.jpg R. Teda tak ste sa dostali do TANDEMu...Nepremýšľali ste nad profesionálnym účinkovaním v divadle?

F.  Premýšľal som skôr nad účinkovaním vo filme ako v divadle. Nikdy sa mi totiž nepáčila teatrálnosť divadla. Bohužiaľ, odjakživa som teatrálny človek, čiže som asi predurčený divadlu. Ale plánujem ostať verný Divadlu TANDEM.

 

R. Každý človek má vo svojom živote sny a túžby. Najmä, ak ide o zamestnanie. Chlapci i dievčatá v detstve snívajú, čím budú v dospelosti. Niektorí chcú byť lekármi, iní právnikmi, ďalší spevákmi či fotografmi... Čím ste chceli byť vy?

F.  Vojenským ostreľovačom alebo aspoň vojakom. A chcem byť ním i teraz, no zrejme som nútený trochu pozmeniť svoje sny a zamerať sa na niečo viac mierumilovné... možno hasič.

 

R. Máte síce len 17 rokov, no aj tak ste počas nich museli absolvovať nejedno rozhodnutie. Ľutujete niektoré?

F. Niekedy sú chvíle, kedy možno ľutujem, že som v divadle. Naozaj to je niekedy ťažké, ale potom si opäť predstavím ten pocit, ako hrám na doskách divadla, bavím ľudí, vidím, ako sa smejú a to je pre mňa dôležité. Vidieť, ako sa na mne alebo aspoň na niečom, na čom sa môžem podieľať smejú a bavia, a preto sa asi nikdy nerozhodnem odísť.  Potom je tu mnoho vecí, ktoré časom ľutujem, no späť sa to vrátiť nedá, tak sa s tým môžem jedine zmieriť .

 

R. To mi navodzuje ďalšiu otázku. Mnoho ľudí sa obzerá a vracia do svojej minulosti, lamentuje nad tým čo a ako mohli urobiť inak. Aký ste v tomto smere vy?

F.  Naozaj podobný, no len na asi 10 minút. Potom sa s tým veľmi rýchlo zmierim a neriešim to. Je pravda, že to veľa ľuďom lezie na nervy. Neviem prečo, ale je to tak.

 

R. Ste mladý človek, celý život máte ešte pred sebou a našich čitateľov by nepochybne zaujímalo, čo plánujete do budúcna...

F. Mám jasne predstavy. Moja hlavná je založiť si rodinu, mať dobrú prácu a i naďalej účinkovať v divadle. No, či to tak bude, je veľmi otázne, nakoľko práca a hobby nejde veľmi dokopy, že áno.

 

Teraz by sme Vás veľmi radi trošku viac priblížili našim čitateľom. Budeme Vám dávať na výber z 2 možnosti a Vy si vyberte jednu, ku ktorej máte bližšie. Ale pokiaľ možno, bez väčšieho rozmýšľania...

 photo 715c7436-e3ca-48f7-8b19-94056b0a687f_zpse18ae316.jpg

Kino alebo televízia?  Kino

Valčík alebo hip-hip?  Valčík

Rezeň alebo palacinky? Palacinky

Leto alebo zima? Leto

Košeľa alebo tričko? Košeľa

Deň alebo noc?  Ďeň

Čokoládová alebo vanilková? Čokoládová

More alebo hory? Hory

Blondíny alebo brunety? Brunety

Slipy alebo boxerky? Boxerky

Ruže alebo ľalie?  Ruže

 

R. Veľmi pekne Vám ďakujeme za čas, ktorý ste si našli pre náš rozhovor. Ak by ste mali nakoniec povedať jedno jediné slovo, ktoré Vás dokonalo vystihuje, ktoré slovo by to bolo?

F. Sakra !!

 

R. Je niečo, čo by ste chceli odkázať našim čitateľom?

F. Prosím, odpustite mi moje chybičky alebo chyby a držte mi pri hraní palce. Vzhľadom k situácii to budem potrebovať. Vopred ďakujem.  Ak pôjde všetko podľa plánu, máte sa na čo tešiť a ak sa niečo nepodarí, eeeeeeemmmm, volajte režisérovi.

R. Dovidenia!

Matej Horváth