Nenahraditeľná „mamča“ z TANDEMu. Poznáte ju?

Kostymér, organizátor, sponzor a telefonista.

Toto sa dočítate o funkciách Ľudmily Benčičovej Duducovej (59) na stránkach Divadla TANDEM. „Mamča“, ako ju volajú členovia divadla, nám však o sebe aj o svojich kolegoch povedala v rozhovore viac.

ľudmila benčičová duducová, mamča, divadlo tandem    A: Tí najvernejší fanúšikovia TANDEMu si ho bez Vás už nevedia predstaviť. Môžete nám priblížiť, aká je Vaša funkcia v divadle?

    Ľ: Som v prvom rade kostymérkou, starám sa teda o veci, ktoré sú z tohto hľadiska pre divadlo potrebné. Okrem toho som aj jedným z členov Rady združenia. V rade rozhodujeme o hercoch, o tom, čo sa bude hrať, o zmenách v divadle a v podstate vždy sa musíme vyjadriť k niečomu, čo je buď nové alebo sa obnovuje. A musím povedať, že väčšinou máme s ostatnými členmi na veci rozdielne názory.

    A: Neláka vás zahrať si v nejakom predstavení?

    Ľ: Nie! Vôbec nie! (smiech)

    A: Martin Michael Benčič (23) je nielen zakladateľom divadla, ale aj vaším milovaným potomkom. Aké je to, pracovať s vlastným synom?

    Ľ: Veľmi ťažké. Nechcem tým povedať, že sa vo veciach nezhodneme, no ja mám na mnohé veci odlišný názor. Beriem to však z toho hľadiska, že som staršia, rozhľadenejšia a mnohé veci neriešim horúcou ihlou.

    A: Väčšiu časť členov divadla tvoria mladí ľudia do 30 rokov. Zúčastňujete sa s nimi aj neformálnych tandemáckych akcií?

    Ľ: Niekedy áno. Najradšej mám posedenia po predstavení na kofole.

    A: Jednou z Vašich hlavných úloh v divadle je starostlivosť o kostýmy. Ako táto pozícia vyzerá v praxi?

    Ľ: Martin mi predostrie, aké kostýmy si predstavuje a ja sa vyjadrím k tomu, ako presne majú vyzerať. Martin mi teda povie svoju predstavu, ja mu na to poviem svoj názor. Ale vo všeobecnosti sa o kostýmy starám ja. Niektoré veci zháňam ja, avšak v týchto najnovších hrách si herci zháňali kostýmy sami. Práca kostymérky však nespočíva len v starostlivosti o kostýmy, zabezpečujem napríklad aj líčidlá na predstavenia.

    A: Divadlo TANDEM spolupracuje aj so secondhandom „SecondChance“. Ako vyzerá táto spolupráca?

    Ľ: Ja poviem, čo asi potrebujeme a Zuzka Kretová (51), tamojšia predavačka a divadelná krajčírka, nám to nájde. Mnoho vecí však kupujem aj inde, v špeciálnej predajni pre umelcov.

    A: Ste hlavnou osobou v komunikácii s V-čkom a s partnermi divadla, čo je určite neľahká práca. Je to pre vás náročnejšie z hľadiska času alebo psychiky?

ľudmila, mamča, divadlo tandem, kostymér, staroval    Ľ: Určite z hľadiska psychiky. Ale aj času. Psychicky náročné je na tom to, že veľa vecí nevyjde tak, ako si predstavujem. A keď nám niečo nevyjde, naozaj ma to mrzí a som z toho smutná. Ja by som totiž tým deckám rada dopriala strašne veľa a presadiť sa v dnešnej dobe v umení a najmä v divadle je dosť ťažké. 

    A: Tandemáci Vás vraj zbožňujú najmä preto, lebo s láskou podporujete ich kolektív. Aký je Váš vzťah k členom divadla?

    Ľ: To by vedeli povedať skôr oni. Ale áno, ja som ten hromozvod. Keď je to potrebné, snažím sa ich upokojiť, vždy im poviem, že to bude fajn, aby sa nebáli. Vždy to predsa nejako dopadne. Ďalšia vec je tá, že ja všetkých beriem, akoby boli moji. Spomínam si napríklad na situácie, keď Filip Staňo (20) panikáril. A to robí pred každým predstavením! Najmä teda pred premiérou. Mnohí dokážu nervozitu skryť, avšak Filip to nevie a potrebuje morálnu podporu. Ale je strašne zlatý! :)

    A: Čím okrem divadla žijete?

    Ľ: Lúštením krížoviek. Mám rada najmä osemsmerovky.

    A: Ďakujem Vám za príjemný rozhovor!

 

Andrea Čellárová