Rodinný návod zažije obnovenú premiéru

Po ročnej pauze sa na tandemácku scénu vracia najúspešnejšia hra RODINNÝ NÁVOD (21.5.2015, V-klub). Za ten rok sa udialo v TANDEMe niekoľko zásadných zmien, ktoré ovplyvnili aj nové naštudovanie tejto inscenácie.

   Keď TANDEM otváral v septembri 2014 novú sezónu, nikto nečakal, že Rodinný návod bude skutočne na určitý čias stiahnutý z repertoára. Prispelo k tomu niekoľko dôležitých zmien v divadle. Jedna z najdôležitejších zmien bolo preriedenie tandemáckych hercov, ktoré zasiahlo aj túto hru. Dnes už zo zostavy, ktorá hrávala túto inscenáciu zostal iba Peter Trnka (21) a po takmer celej sezóne sa však do divadla vrátil kvôli tejto hre aj Filip Staňo (18).

   Zmena bude očividná

divadlo, herec   „Moja postava prežila celkom veľké prispôsobovanie sa, nakoľko sme teraz iná zostava, vo veľa veciach silnejšia, tak aj Marek sa musel trocha prispôsobiť. Marek je celkovo starší, menej detinský, nakoľko som aj ja, dúfam, trocha dospel, zároveň si ale ponecháva taký svojský ráz, svojské bratské prejavy, ale sú podávané trocha inak.“ Vyjadril sa k zmene Filip Staňo.

   „Pripravte sa na celkom nový Rodinný návod. Zmena v naštudovaní a spracovaní je dosť výrazná. Čo môžem prezradiť, že uvidíte určite viac akcie, vyškrtané texty,  grotesknejšie a vyhratejšie spracovanie. Ako som nikdy netajil, že túto hru nemám rád, vďaka našim novým hercom sa mi konečne pozdáva aj táto.“ Aj takto vníma hru režisér a autor Martin Michael Benčič (22), ktorý si nové obsadenie veľmi pochvaľuje.

divadlo, ochotnícke divadlo, herec   Ako vníma túto zmenu Peter Trnka?

   „Toto je pre mňa trošku citlivá téma. Celkovo zmenu vnímam veľmi pozitívne. Ale sú to dôvody pre toto vnímanie, ktoré vo mne vyvolávajú zmiešané pocity. V pôvodnom obsadení sa mi nehralo zle. Ale vždy som si myslel, že Rodinný návod je hra, ktorá sa dá posunúť ešte vyššie. S pôvodnými hercami sa to však akosi... Nedalo. Boli viaceré situácie, za ktoré som si vyslúžil klebety na moju adresu a neveriace a nechápavé pohľady od kolegov, keď všetci spoluherci boli s vtedajším výkonom spokojní, ale ja som bol doslova z neho na nervy. Viem, že terajšie obsadenie nebude s takým výkonom, aký kedysi Rodinný návod podával, spokojné, a preto sa teším na to, ako táto hra pôjde hore.“

   A čo nové tváre?

herec, tandem, dadaboja   Najvýraznejšou a najobľúbenejšou diváckou postavou bola väčšinou babička. Do tejto role sa odvážne vrhla pomocná sila z Divadla Dadaboja Dagmar Labáthová (52):

   „Zmenila som ju na svoju predstavu. Chcela som, aby bola iná, ako ju stvárnila pani Mária Knausová. Pri tvorbe postavy mi pomáhajú spomienky na moju babku a tety zo Záhoria.“

 

bratislava, herec   Nesmieme zabudnúť ani na rolu matky, ktorá má s babičkou „najlepší“ vzťah zo všetkých. Túto rolu tentoraz predvedie Jana Kočnerová (24).

   „Preberať rolu po niekom je vždy otázne. Buď to vypáli skvele alebo sa proste divákom v tej role páčiť nebudem. So spoluhercami sa cítim veľmi dobre, tak hádam aj hra bude vyzerať podobne. Aj keď je pravda, že hra už má nejaký ten rôčik za sebou a prakticky sa dosť mení v našom podaní... Zrejme uvidíte novú hru. :)

divadlo, herec, rodinný návod   A na záver – čo by to bolo za Rodinný návod bez „fiflenky“ Simony, ktorú bude tentoraz hrať Veronika Žigmundová (22):

   „Do tejto hry som sa zaľúbila hneď po prvom prečítaní a preto sa mi nacvičuje veľmi dobre. Je to totiž typ hry, na ktorú by som sa šla určite  pozrieť aj ako divák. Teším sa na každú skúšku, lebo na TANDEMáckych skúškach nikdy nie je nuda. :)“

  
   Slovo záverom

   Čaká nás teda prvá obnovená premiéra Divadla TANDEM, na ktorú sa tandemáci tešia aj preto, že priniesla nový vietor do plachiet. Zmeny v divadle boli počas tejto sezóny v mnohom nekompromisné a ponúkli nový pohľad na mnoho vecí. O zmenách vám ešte prinesieme reportáž.

   Nesmieme zabudnúť na to, že tri týždne po obnovenej premiéry Rodinného návodu nás, na žiadosť divákov, čaká jej pokračovanie (12.6.2015, V-klub). Informácie zo zákulisia hovoria, že dvojka veľa vecí vysvetlí nielen divákom, ale aj samotným hercom. To je však už téma pre inú reportáž.

činohra, inscenácia, herecdivadlo, hercidivadlo, herec

bratislava, divadlo, tandem