Posledné týždne do veľkej premiéry: bude iná ako ostatné!

Už len pár týždňov nás delí od tretej premiérovej inscenácie v tohtoročnej sezóne Divadla TANDEM. Po dráme Vysnívané predstavenie a prvej rozprávke pre deti O klaunovi a dievčatku sa nám už začiatkom júna predstaví Sedma. Pri tejto príležitosti som vyspovedala autora a režiséra hry Jerguša Mittera, ktorého ste doteraz mali možnosť v TANDEMe vidieť ako herca a tanečníka. 

A: Predstav nám v krátkosti svoju prvú autorskú inscenáciu.

JM: Nie je to moja prvá hra ktorú som napísal. Každopádne je prvá, ktorá sa dostane aj na divadelné dosky. Hra je o mojich časoch na vysokoškolskom internáte, kde sa riešilo všetko možné, len nie škola.

A: Koho chceš Sedmou osloviť?

JM: Nezameriaval som sa na skupiny ľudí a ani na vekové kategórie. Hru som poňal ako nadnesenú výpoveď reálnych udalostí z mojich vysokoškolských čias. Ak by sme to škatuľkovali, tak hra je určená pre ľudí, čo sa povznášajú nad dnešnú dekadenciu vzťahov a chápu to, že človek sa stal samostatnou jednotkou, ktorá interaguje s okolím, len keď je to nevyhnutné, alebo keď je za tým istá potreba či cieľ.

A: V Divadle TANDEM si doteraz pôsobil ako herec a tanečník. Čo ťa inšpirovalo k tomu, aby si sa podujal aj na vlastnú hru?

JM: Rozprávať o mne ako o tanečníkovi je trúfalé. Hral som v muzikáli Maturitné stretnutie, kde máme aj tanečné choreografie. Občas sa do nich trafím a občas nie :). Ja som vždy chcel pôsobiť v divadle. Či už ako herec, alebo aj ako tvorivý prvok. Beriem to ako splnenie týchto ambícií a aj ako záväznosť voči sebe a svojmu okoliu. Chcem v tom v aj naďalej živote pokračovať.

A: Spomínal si, že Sedma nie je tvoja prvá autorská hra...

JM: Ešte na strednej škole v Banskej Bystrici som bol súčasťou scenáristicko-dramaturgického krúžku pod vedením Maroša Krajčoviča a tam som nabral aj svoje prvé skúsenosti. Pôsobil som aj ako pomocný režisér a dramaturg a v neposlednom rade aj ako scenárista a člen väčších tvorivých skupín.

A: Ako prebiehajú skúšky Sedmy? Si spokojný s prístupom účinkujúcich?

JM: Ja som tvrdohlavý a aj presvedčený o svojej pravde a preto hercom a herečkám nedávam priestor na polemiku a filozofovanie ohľadom scenára. Som otvorený kritike a nápadom a herci vedia, že môžu vojsť do diskusie, ak majú pádny dôvod. Inak sa ide podľa mojich pravidiel. Nie je to štýl, ktorý je v TANDEMe bežný, ale mám pocit, že herci si vďaka nemu dokážu osvojiť svoje postavy rýchlejšie, pretože režijný koncept je im daný komplexne a ich práca má od začiatku pevné základy.

A: Pokiaľ viem, všetky tandemácke inscenácie musia byť schválené zakladateľom divadla divadla Martinom Michaelom Benčičom. Vyžadoval v Sedme Martin nejaké dodatočné úpravy?  

JM: Martin nevyžadoval žiadne zmeny v scenári. Čakal som, že bude mať výhrady, ale tie sa napokon nedostavili. Ja som hlavne vďačný za možnosť realizovať môj vlastný projekt. Beriem to s plnou vážnosťou aj s obavami, ako aj s plným vedomím toho, že neprezentujem len seba, ale aj celý TANDEM a každého, kto sa v ňom angažuje.

A: V TANDEMe sme doteraz mali možnosť vidieť výlučne hry Martina Michaela Benčiča a jednu rozprávku z pera Janky Kočnerovej. V čom sa tvoja hra odlišuje od hier spomínaných kolegov?

JM: Martin vo svojej kariére v TANDEMe, ponúkol ako scenárista a režisér množstvo inscenácií, ktoré majú široký záber divadelných štýlov aj tém. Janka prišla s inovatívnym nápadom, a teda spraviť rozprávku pre najmenších, do ktorej vložila hravý pohyb a detskú bezprostrednosť. Ja som sa neokliešťoval zaužívanými postupmi a napísal som hru tak, aby bola dynamická a ponúkla divákovi množstvo podnetov na zamyslenie a smiech, ale aj priestor na vrátenie sa do internátnych čias, ktoré podľa mňa patria k tým najvýraznejším, aj keď veľakrát nie k tým, s ktorými by sa mohol každý chváliť :).

A: Pripravený na premiéru?

JM: Pracujeme na tom, aby na premiéru klaplo všetko na 100%. Ja si to užívam. Sú to radosti aj nervozita a stres, ale každá hodina nacvičovania so sebou prináša pekné momenty, a to ma posúva dopredu. Ja musím už dnes poďakovať každému hercovi a členovi projektu a verím, že v deň premiéry, ktorá je naplánovaná na 9. júna, spolu ponúkneme divákom zážitok, na ktorý si radi spomenú aj v budúcnosti.

Všetkých preto  srdečne pozývam a dúfam, že 9. júna si to  spoločne užijeme a zaspomíname na staré dobré časy.

Andrea Čellárová