Na vypredanú premiéru Starovalu sa spomína doteraz
Premiéra muzikálu Staroval bola ohlasovaná divákom už mesiace pred samotným uverejnením. Bola plná pozitívneho napätia, prekvapení i zvratov. Ako to nakoniec dopadlo v deň uvedenia inscenácie?
Piatok 7.2.2014 patril v Divadle TANDEM jednoznačne uvedeniu muzikálu Staroval. Na túto v mnohom pre tandemákov výnimočnú premiéru sa medzi nimi spomína doteraz ako na tú najpokojnejšiu a najprofesionálnejšiu, akú doteraz mali.
Skúšky vypovedali o zodpovednosti
Pri väčšine vecí je všetko o prístupe konkrétnych ľudí, ktorí na projekte pracujú. Na Starovale pracovalo vyše tridsať ľudí a posledné skúšky pred premiérou prebehli doposiaľ najpokojnejšie a najprofesionálnejšie, ako kedy boli. Účinkujúci prichádzali na skúšky naučení a vo vzájomnej symbióze finálne dopĺňali a vylepšovali celé predstavenie.
Medzi tandemákmi, ktorí nakoniec pri tomto projekte zostali nepokazilo príjemné napätie z premiéry ani to, že na poslednej skúške pred premiérou sa pokazilo všetko, čo sa mohlo: Preskakovalo CD s nahranými podkladmi, zamotávali sa parochne a zabúdali sa party. K pokoju však výrazne prispel fakt, že ostatné skúšky posledné dva týždne dopadli vždy presne naopak a tak sa potvrdilo pravidlo, že na poslednej skúške sa „pokazí všetko, čo sa dá“ alebo „čo sa dnes posere, zajtra bude dobré“.
Na atmosfére pri práci sa vždy podieľajú všetci zúčastnení, ale ako v mnohom inom, aj v divadle to funguje tak, že najviac na ňu vplývajú režiséri (čo sú väčšinou najhysterickejší členovia súboru) – v tomto prípade Martin Michael Benčič (21). Kto s ním raz pracoval, vie, že to je tvrdý oriešok, pretože je maximalista a chcel by všetko čo najlepšie, pričom svojou úprimnosťou a mnohokrát až drzosťou dokáže zaskočiť nejedného človeka. Napriek tomu, že vedel o chybách muzikálu i obsadenia, tento raz pôsobil väčšinu času pokojne. Rušivo pôsobil len jeho, v súčasnosti negatívny vzťah, s hercom Filipom Staňom (17), ktorý bol na premiére takisto prítomný, pretože i keď nehral, uviedol divákom dielo pomocou predslovu, kde vtipne zachytil hlavne jeho vypätý vzťah s režisérom počas nacvičovania muzikálu.
Zatiaľ čo bežné meškanie tandemákov s predstaveniami zvykne byť päť až desať minút (väčšinou kvôli líčeniu), tentoraz to bolo vyše dvadsať a nie vlastnou vinou. Na premiére sa očakávalo veľa ľudí, ale neočakávala sa až taká návštevnosť, že ľudí nebudú mať kde usádzať. Rada pred pokladňou siahala skutočne až po vonkajšie dvere a kým sa všetci usadili, čas plynul v zákulisí veľmi pomaly. Všetko bolo nachystané a i vďaka tomuto meškaniu bola nervozita čoraz väčšia a väčšia, pričom sa začali výraznejšie prejavovať hlasové indispozície a choroby niektorých účinkujúcich, ktoré chytili zväčša v ten deň.
Keď sa tesne pred pol ôsmou opona konečne otvorila, pred divákmi sa začal odohrávať príbeh kňaza, ktorý bojuje za lásku, Eframa a Berty dúfajúcich v lepší život i život kráľa a jeho manželky Jany. Dvojhodinové predstavenie prebehlo bez výraznejších problémov až na niekedy preukázateľné hlasové indispozície a občas oneskorená reakcia svetiel (nie osvetľovača).
Prvý prídavok
Predstavenie sa skončilo a tandemáci si mohli vydýchnuť. Diváci tlieskali a vracali hercov naspäť, až to tandemákov prinútilo k prvému prídavku, ktorý kedy ponúkli. Zároveň bol prvý raz aj nacvičený, takže padol vhod. Nasledovali poďakovania ľuďom, ktorých diváci zväčša nevidia, ale sú súčasťou tímu a spoluvytvárajú dielo. Patrí medzi nich osvetľovač Ivan Hlásnik, nový zvukár Marek Segíň i maskérka Michaela Janovská. Najväčšie poďakovanie dostali Marián Benčič ako externý tandemák za vytvorenie kulís a Ľudmila Benčičová Duducová, ktorá medzi tandemákmi zastáva rolu organizátorky, kostymérky (tentoraz zabezpečila niekoľko kostýmov i z divadla Nová scéna) i tímového ducha.
Afterparty s divákmi
Úspech inscenácie však nikdy neukáže premiéra, ale až ďalšie hranie. A hoci to takto vníma divák, pre členov projektu je to zväčša koniec, po ktorom sa začína nacvičovať vždy niečo nové.