Niekoľko zaujímavých typov na utorkový konkurz

Budúci týždeň, konkrétne 19. novembra v utorok prebehne v priestoroch Divadla TANDEM konkurz. Bude to prvý organizovaný casting do tohto divadla. Ašpirujúci amatérski či profesionálni herci sa prídu ukázať pred porotu zloženú z troch členov, aby ich presvedčili o svojich schopnostiach a o talente. Čo však robiť? Ako sa prezentovať? Ako zaujať, správať sa, vyčnievať a nakoniec aj uspieť? Toto všetko a pár maličkostí sme sa opýtali zakladateľa divadla, súčasného herca / režiséra Martina Michaela Benčiča. Ak ste zvedaví na pár detailov či na jeho názor, začítajte sa a možno sa aj inšpirujte.

      Ako bude vlastne konkurz prebiehať?

   „Konkurz bude prebiehať v priestoroch Centra voľného času na Štefánikovej 35, kde Divadlo TANDEM pravidelne skúša. Uchádzači prídu, zaregistrujú sa a v určenej miestnosti budú čakať, až si ich zavoláme hore na ich vlastný konkurz. V skúšobnej miestnosti bude iba porota a tandemáci, ktorí sa budú chcieť z vlastnej iniciatívy prísť pozrieť na konkurz. Dotyčný uchádzač bude musieť odprezentovať povinný text určený pre jeho pohlavie a ak bude chcieť a zahlási to pri zápise, môže predviesť aj svoju vlastnú scénku.“

 

    Koľko očakávaš ašpirantov?

    „Nechcem očakávať, pretože potom prídu mnohokrát sklamania, čiže ja zostávam radšej príjemne prekvapený alebo to so mnou ani nepohne. Môžem povedať len jedno, že záujem je približne taký, aký som predpokladal, možno o čosi väčší. Každopádne som tomu číslu dotazníkov, ktoré k nám behom posledných týždňov prišli, rád a pevne verím, že aspoň polovička z nich sa tohto konkurzu zúčastní.“

 

    Aký vekový rozsah bude na tomto castingu zastúpený?

    „Prihlásili sa ľudia naozaj v celom vekovom rozpätí, ktoré sme v dostupných informáciách o konkurze poskytli, dokonca sa prihlásili aj drobne mimo. Prihlásili sa nám aj 17-roční a 51-roční ľudia, hoci strop bol 18-50. Keďže je to ale veľmi tesné, nemali sme dôvod týmto ľuďom povedať, aby nechodili a sme zvedaví, čo predvedú.“

 

    Prečo práve formou castingu hromadného? Pred tým si robil castingy individuálne a v iných priestoroch.

    „Predtým som hodnotil výkony uchádzačov sám a tieto konkurzy prebiehali veľmi rodinnou formou, čo bolo na jednej strane pozitívum, ale na druhej negatívum, lebo boli ľudia, ktorí sa ostýchali prísť preto, že sa konkurzy usporadúvali u mňa doma a tak radšej cukli či si mohli myslieť, že na tých skúškach sa len zabávame a nič nerobíme, hoci vždy som dohliadal na to, aby som im ukázal niečo z našich vystúpení a podobne, aby mali akú-takú predstavu o tom, že to čo robíme sa snažíme stále zlepšovať a zlepšovať. Spolu s okolnosťami som teda pridal aj povinný text, ktorý automaticky dokáže o človeku a hercovi povedať niečo viac v rámci jeho skúseností. Keďže ani jeden z tých textov nie je ľahký (práve naopak), tak som veľmi zvedavý, ako sa uchádzači s týmto textom pohrajú a pevne verím, že príjemne prekvapia aj vlastnou aktivitou.“

 

     Čo hľadá teraz Divadlo TANDEM?

    „Divadlo TANDEM hľadá vždy hlavne zaujímavých ľudí, ktorí sa neboja byť iní. Tí, čo nás zažili aj inak ako z diváckeho sedadla vedia, že tandemáci sú naozaj šibnutá partia, ktorá sa nebojí byť inou a takí ľudia sú vždy k nám prínosom, pretože tú našu tandemácku "psychiatriu" posúvajú ďalej, menia a robia ju zaujímavejšou. Zatiaľ sa to väčšinou overilo tak, že kto sa nebál byť šibnutý, zostal s nami a veľmi veľa sa naučil najmä vďaka praxi. Kto sa tej šibnutosti bál alebo ju vôbec nemal (či nechcel mať) nás čoskoro opustil sám. Talent je samozrejme jedna vec, ale v skutočnosti je to len 10% úspechu. Zvyšok je drina, drina, drina a preto by som to zhrnul asi takto - hľadáme správne šibnutých ľudí, ktorí sa radi stanú opäť deťmi a neboja sa vystrájať a zároveň ľudí, ktorí prejavia aspoň štipku talentu a veeeľa úsilia a snahy. P.S. To samozrejme neznamená, že tí dotyční s nami musia chodiť vždy po skúške von a podobne.“

 

    Vyberáš si členov hlavne všestranných či aj iba s určitým zameraním?

    „Všestrannosť je samozrejme len výhoda, ale sú u nás aj členovia, ktorí hrajú len v muzikáli alebo len v činohrách, čiže si myslím, že to vôbec nezaváži. Kto ale chce oslniť, priznám sa, že mám ľudí, čo radi prejavujú vlastnú iniciatívu, nápady a neprídu na konkurz s tým, že "Robte si so mnou čo chcete, ja som tu aj tak len tak" alebo "Ja sa hanbím." Na konkurz treba prísť smelo a určite sa mnou nenechať zahanbiť, keďže ja som v porote skutočný kat, ktorý si nedáva vreckovku pred ústa. Kto teda príde, môže ohúriť len činoherným talentom, ale ak príde a donesie nám napr. aj na CD nejaký podklad na ktorý nám zaspieva či zaspieva a capella (bez hudby), môže to byť jedine jeho plus. Určite budem dávať pozor na to či ľudia prídu tak že idú to len skúsiť alebo či to idú skúsiť tak, že to naozaj chcú a urobia preto "všetko". Znakom zodpovedného herca je i dobre naučený text naspamäť, takže myslím, že na to by si mali dávať obzvlášť pozor, pretože inak sa môže stať, že práve nenaučený text ich zradí a zhodí v našich očiach. Treba s nami komunikovať spontánne, nesnažiť sa hrať formu - to ja osobne neznášam najviac. Ak je ten človek šibnutý, nech tak aj príde. Ak je normálny, nech sa tak aj ukáže. Beriem. Len nech sa nepretvarujú, to je obrovské mínus.“

 

     Budú nejaké eliminačné kolá?

     „Eliminačné kolá nebudú. Ešte v deň konkurzu sa rozhodne koho príjmeme a koho nie. Síce sa ľudia nedozvedia hneď v ten deň do akej role boli vybraní, ale koho vyberieme, ten bude mať zaručené, že ak nedostane rolu aj v pripravovanej činohre Niet človeka bez človeka, určite mu poskytneme rolu v niečom inom. Ale už len to, že budú ľudia prijatí môžu považovať za víťazstvo, lebo v tom prípade určite dostanú ponuku na niečo konkrétne a nielen omáčky. Vyhrajú u mňa ľudia, ktorí sa nebudú na nič tváriť a pritom mi ukážu, že sú pre mňa rovnaký súper a nie nejaký slabý odvar. V TANDEM-e treba sebavedomých ľudí, ktorí sa neboja bojovať.  Z poroty budem najťažší oriešok isto ja, pretože pri mne si mnohí ľudia musia zvykať na moju úprimnosť, sarkazmus i iróniu, ktorú k tomu všetkému zabalím do psychologických ťahov. Toto urobím iba ak mi na to však dáte príležitosť. Pokiaľ uvidím, že ste pre mňa súper, veľmi rád sa od vás priučím, pretože si nechcem za každú cenu dokazovať, aký som super. To naozaj nepotrebujem, ale týmto spôsobom sa veľmi dobre hľadajú ľudia, ktorí sa neboja, bojujú a hlavne - chcú a robia všetko preto, aby dostali čo chcú.“

 

     Od koho očakávaš viac? Od žien, či od mužov?

     „V rámci pohlaví neočakávam viac ani od jedného, ani od druhého, hoci globálne si myslím, že talentovanejší na umenie sú muži a nevyplýva to len z historického kontextu umenia, ale z celkového pohľadu, čo sledujem umenie.“

 

     Kto bude z poroty najťažšie utešiteľný?

     „Z poroty budem najťažší oriešok iste ja, pretože pri mne si mnohí ľudia musia zvyknúť na moju úprimnosť, sarkazmus či iróniu, ktorú k tomu všetkému zabalím do psychologických ťahov. Toto urobím iba ak mi na to však dajú príležitosť. Pokiaľ uvidím, že sú pre mňa súperom, veľmi rád sa od nich priučím, pretože si nechcem za každú cenu dokazovať, aký som super. To naozaj nepotrebujem, ale týmto spôsobom sa veľmi dobre hľadajú ľudia, ktorí sa neboja, bojujú a hlavne - a robia všetko preto, aby dostali čo chcú.“

 

     Koľko by mal ašpirant venovať príprave?

     „Myslím, že je to na uvážení každého uchádzača, koľko venuje príprave na konkurz, ale môžem vám rovno za seba ako za člena poroty povedať, že ak sa ašpirant povenuje povinnému textu sotva desať minút, to ani zďaleka nestačí, lebo to ledva pochopí myšlienku, nie to, že ju ešte uchytí do podtextov, hereckého výrazu a podobne. Taký ašpirant naozaj nie je niečo, čo TANDEM potrebuje.“

 

Ak ste sa teda niečo nové naučili, prípadne vás to inšpirovalo na účasť, neváhajte a prihláste sa. Skúsiť to môže každý.

Priamo z konkurzu vám neskôr prinesieme aj reportáž!

 

Kitty Reiffersová