Nová činohra je niečo úplne iné než muzikál

Nie je žiadnym tajomstvom, že Divadlo TANDEM chystá novú činohru s názvom Rodinný návod alebo ako funguje dnešná spoločnosť, ktorá uvidí svetlo sveta už 12. októbra o 19:00 v DK Dúbravka. Režisér a autor Martin Michael Benčič sľubuje niečo úplne iné, než bol muzikál Krv a cit.

 

„Je to hra, ktorú by si podľa mňa mali dnešní ľudia pozrieť, pretože im má veľa čo povedať. Ako autor som sa v nej snažil zachytiť dnešnú dobu, dnešných ľudí, dnešné problémy. Hra je síce poňatá ako komédia, veci sú nadľahčené, ale keď sa nad nimi človek zamyslí, zistí, že to naozaj veľmi smiešne nie je, pretože to všetko žijeme.“

Toto povedal na margo pripravovanej činohry Martin Michael Benčič. Ako sme sa dozvedeli, na činohre je oproti muzikálu hneď niekoľko noviniek:

1.)    Divadlo TANDEM cvičí v nových priestoroch (klub Grange),

2.)    Hra je cvičená v alternáciách (zaujímavosťou je, že nikto z pôvodnej muzikálovej a divadelnej zostavy si na premiére nezahrá, hoci zopár členov ju nacvičuje),

3.)    Predstavenie bude hrané v inej sále DK Dúbravky,

4.)    Okrem hudobných predelov medzi jednotlivými scénami sa v hre neobjaví žiadna hudba a už vôbec nie spev,

5.)    Činohra ostro znázorňuje dnešnú dobu a nebojí sa ľuďom povedať do očí ich chyby...

 

Noví herci však nepadli rovno z neba a bolo ich treba nájsť. Ako sa k tomu dostali?

„Po pravde, vďačím zato svojej mame, ktorá mi spomenula, že syn jej kolegyne organizuje Divadlo Tandem a keďže som vždy bol pozitívne naladený k herectvu tak som poslal svoj dotazník režisérovi no a som tu.“ Odpovedal protagonista Peter Trnka. „Kasting prebiehal zo skúšky tanečnej, speváckej a hereckej. Ja osobne som sa obával spievania lebo z týchto troch to patrilo k mojim najneskúsenejším. Ale moje obavy vyprchali keď som sa dozvedel, že nebudem spievať nijakú pesničku, ale že ma čaká iba jednoduché cvičenie, aby sa zistilo aký mám hlasový rozsah. Ostatné skúšky som už uvítal s miernou radosťou.“

„K tejto práci som sa dostal viac menej náhodou. Jedného dňa som sa pridal do dramatického krúžku, kde som stretol nášho režiséra, Martina Benčiča, ktorý mi ponúkol možnosť zúčastniť sa pri tvorení tejto hry.“  Zareagoval na otázku Filip Staňo.

„Bol som v Divadle TANDEM už pri prvej produkcii: muzikáli Krv a Cit. Keď som sa dozvedel o tejto činohre a o roli ktorú tam mám hrať, bola to jasná voľba.“ Toto povedal Martin Smolík, ktorý mal ťažkú úlohu už pri nacvičovaní muzikálu, kde sa musel kvôli absencii svojho kolegu naučiť behom štyroch dní pred premiérou novú rolu.

 

 

Ľudia sa dostali do divadla naozaj cez dotazník, známosti aj internetové portály. Nebolo však zaručené, že sa bude každému z prijatých uchádzačov ich postava a hra páčiť. Takto to vidí Mária Hlavinková:

„Nachádzajú sa v nej určité úseky s ktorými sa nestotožňujem, no hra je písaná pre konkrétnu vekovú skupinu ľudí, do ktorej, samozrejme, nepatrím. Avšak verím, že hra zaujme tých, pre ktorých je určená.  Na skúšky chodím rada, vládne tam priateľská, pokojná atmosféra rôznorodých ľudí. Skúšky ma vždy nabíjajú energiou.“

 

Väčšine sa však hra páčila a reagovali na ňu prevažne pohľadmi zo strany svojej postavy. Hovorí Filip Staňo – predstaviteľ syna:

„Tak myslím, že je nepochybne zaujímavá, pretože sa v nej ukazuje, aké sú skutočne niektoré rodiny zvláštne. Nepochybne by sa divák mal pozrieť na túto hru nielen kvôli niektorým vtipným pasážam, ale aj na to, čo obnáša život „puberťáka“  v rodine, ktorá  sa v podstate sama rozpadá.“

Globálne herci hru opisujú ako komédiu, ktorá však zachycuje vážne problémy dnešnej doby i keď odľahčenou formou.

„Podľa mňa - nepíšem, že to tak myslel autor - je poukázať na prevrátené hodnoty života oproti minulosti vo všetkých smeroch. Aj keď stúpame v inteligencii a rozvoji robotizmu, obyčajne city a súdržnosť upadá.“ Myslí si Mária Knausová, najstarší člen tímu.

 

Na skúškach však nemôže byť vždy všetko ružové:

„S režisérom som spokojná, iba dúfam, že on je spokojný aj s nami. Síce si niekedy myslím, že v hereckom výkone chce po mne nemožné, ale rešpektujem to.“ Prezradila nám Katarína Trnková – najmladšia herečka.

 

Herci prezradili aj iné zaujímavé veci, ale to by bola táto reportáž príliš dlhá. Ostáva nám teda dúfať, že vás nová inscenácia Divadla TANDEM nesklame.

Tešíme sa na všetkých divákov a ďakujeme za vašu podporu!

 

P.S. Pokiaľ si chcete pozrieť kompletné rozhovory, ktoré však neboli možné urobiť so všetkými hercami kvôli nedostatku času (herci dostávali spoločné otázky, rozhovor sa však vyvíjal podľa toho, ako odpovedali) KLIKNITE SEM!