Peter Trnka

Dobrý deň, pán Trnka! Ste jeden z predstaviteľov novej činohry Divadla TANDEM - Rodinný návod (alebo ako funguje dnešná spoločnosť). Ako ste sa k tejto práci dostali?

 

Po pravde, vďačím zato svojej mame, ktorá mi spomenula, že syn jej kolegyne organizuje Divadlo Tandem a keďže som vždy bol pozitívne naladený k herectvu tak som poslal svoj dotazník režisérovi no a som tu.

 

Bolo to všetko také jednoduché? Môže sa k tomu dostať naozaj hocikto?

 

Naozaj bolo. Stačilo si iba na internete nájsť stránku Divadla Tandem a potrebné inštrukcie som už našiel tam, čiže áno môže sa k tomu dostať hocikto. A nasledoval kasting u režiséra.

 

Ako prebiehal casting a aký ste z neho mali pocit?

 

Kasting prebiehal zo skúšky tanečnej, speváckej a hereckej. Ja osobne som sa obával spievania lebo z týchto troch to patrilo k mojim najneskúsenejším. Ale moje obavy vyprchali keď som sa dozvedel, že nebudem spievať nijakú pesničku, ale že ma čaká iba jednoduché cvičenie, aby sa zistilo aký mám hlasový rozsah. Ostatné skúšky som už uvítal s miernou radosťou.

 

Dostaňme sa teraz už ku konkrétnej hre. Čo si o nej myslíte? Ako prebiehajú skúšky a ako ste spokojný s celým priebehom prípravy predstavenia?

 

Už na kastingu mi režisér povedal, že sa hodím na rolu otca v tejto hre. Ako už z názvu vyplýva, ide tu o pohľad na rodinu dnešnej spoločnosti. Istý čas trvalo, kým som presne pochopil o čo sa jedná, ale musím povedať, že tento pohľad na spoločnosť, ktorý sa vyskytuje v tejto hre je naozaj dôverný, a preto som sa aj so svojou postavou dôverne zoznámil (smiech). Viac prezrádzať zatiaľ nebudem. A čo sa skúšok týka, som s nimi spokojný, väčšinou je tam dobrá nálada a kolegovia herci sú tiež príjemní.

 

Prečo by sa mal divák prísť pozrieť práve na túto hru?

 

Hmmm... Poviem to možno trošku drsne, ale niektorým divákom by som odporučil, aby si túto hru pozreli a aby po nej prestali nosiť ružové okuliare.

 

Máme teda očakávať drámu?

 

Nie, nie, drámu určite nie. Celá hra je postavená na tom, aby sa divák zasmial, ale aby mu aj otvorila oči.

 

Čo vám pomáha pri hraní svojej postavy?

 

Najviac režisér, bývajú dni, kedy nás na skúške vetu po vete zastavuje a hovorí nám, čo robíme zle. Môže to pôsobiť demotivujúco, ale ak tá hra má byť dobrá, tak musíme byť dobrí aj my.

 

Čo by ste na hre zmenili (či už v rámci textov, obsadenia, režiséra...)?

 

Čo sa súboru týka, tak by som nemenil nič, každý má svoje miesto a hodí sa tam. Akurát niekedy mám pochybnosti, že či sa kvôli niektorým vulgarizmom hra divákom neznepáči, ale potom si uvedomím, že pokiaľ to má byť reálny pohľad na dnešnú spoločnosť, tak by tam všetky tie slová mali, bohužiaľ, ostať.

 

Aký je to pocit, keď vás režisér na skúške stopne, že toto je zle a napraví vás?

 

Ak sa bavíme priamo o pocitoch, tak zo začiatku je to pocit pokory, že teda v poriadku, spravil som chybu a neskôr, ešte kým sa dostaví ten pocit pokory, tak sa tam vyskytne pocit hnevu typu: "Čo zase?!" (smiech).

 

Chcete zostať v Divadle TANDEM aj do budúcna alebo je to len táto jednorazová záležitosť? Je nejaká postava, ktorú by ste si chceli sám zahrať alebo o ktorej snívate?

 

Chcel by som zostať čo najdlhšie. A nejaká postava, ktorú by som si rád zahral? Asi Hamlet (smiech).

 

Prečo práve Hamlet?

 

Páčia sa mi filozofické hry. A to ako Hamlet kľačí na cintoríne, drží lebku a hovorí: "Byť či nebyť...", to je veľmi filozofická chvíľka a chcel by som si skúsiť ocitnúť sa priamo v nej.

 

Hovoríte, že sa vám páčia hlavne filozofické hry. Ale predsa len je Divadlo TANDEM hlavne muzikálovým divadlom, takže ako beriete fakt, že sa onedlho zrejme objavíte v nejakom muzikáli, kde budete musieť spievať?

 

Je to niečo, čo som ešte nevyskúšal, čiže zvedavosť sa vo mne len láme. Možno sa mi hrať v muzikáli tak zapáči, že na celú filozofiu zabudnem.

 

O hudbe Martina Benčiča sa všeobecne medzi ľuďmi, čo ju spievali, hovorí, že má veľmi náročné melódie. Počuli ste už nejakú, poprípade, čo si o tom všetkom myslíte?

 

Počul a áno, je to pravda, že jeho tvorba je náročná, ale treba podotknúť, že na zaspievanie nie je nemožná. Ja osobne sa teším ako sa popasujem s jeho pesničkami (smiech).

 

Aký máte pocit pred premiérou? Cítite sa byť pripravený na svoju postavu?

 

Samozrejme, istá nervozita tu je, ale mienim sa s ňou vysporiadať. Pokiaľ budem riadne cvičiť a nezanedbám učenie sa textov, tak si myslím, že budem dostatočne pripravený.

 

Skúsme sa teraz pozrieť na váš osobný názor na divadlo. Čo si všeobecne o divadle myslíte a prečo vás baví?

 

Hmmm... V skratke by som povedal, že divadlo je vrchol hereckého umenia. Áno, samozrejme, herci z filmov sú uznávaní, ale herci v divadle sú na tom inak. Ich prednes nikdy nie je rovnaký. Každé predstavenie je unikátne a to je na tom to najlepšie. A preto hercov v divadle uznávam ako veľkých ľudí. A je tam aj mnoho ďalších dôvodov, ale hlavne pre tieto sa mi divadlo páči a baví ma.

 

Je teda aj niečo, čo by ste v budúcnosti v tomto divadle chceli presadiť?

 

Nad tým je pre mňa ešte skoro uvažovať.

 

Je niečo, čo by ste chceli sami dodať na záver (odkaz pre čitateľov, fanúšikov divadla...)?

 

Ak máte chuť hrať alebo nebodaj máte na to talent, tak neváhajte a choďte do toho, lebo neskôr už môže byť neskoro.

 

Ďakujem veľmi pekne za rozhovor, želám veľa úspechov na premiére a dúfam, že sa čoskoro uvidíme aj pri nejakom inom rozhovore. Pekný deň!

 

Ďakujem, aj vám pekný deň.