Rodinný návod oslávi už svoje 10. predstavenie

Rodinný návod sa na svoje 10. predstavenie vracia opäť do tandemáckeho rodiska, ktorým je Dom kultúry v bratislavskej Dúbravke. Ako sa za to obdobie zmenilo predstavenie či samotní herci a aké majú pocity pred blížiacim sa návratom do priestorov svojich prvých vystúpení?

   12. október 2012 sa divákom prvý raz predstavila divákom psychologická komédia o jednej bežnej slovenskej rodinke s názvom Rodinný návod. Tandemáci v tom období ešte ani len netušili, že idú zahrať hru, ktorá sa už onedlho stane ich najhranejšou a najpopulárnejšou.

  photo 4_zps061300d7.jpg 

 

     Premiéra bola zaujímavá

   Silné stresy sprevádzali premiérový deň Rodinného návodu. Mária Hlavinková, ktorá sa na premiére jediný raz predstavila ako mama meškala niekoľko hodín do DK Dúbravka a tým pádom výrazne spomalila prípravy. Ako sa však kedysi dávno vyjadrila, hra sa jej nikdy nepáčila, ale brala ju tak, že nebola napísaná pre jej vekovú kategóriu. Bohužiaľ, priamo jej vyjadrenie sa nám nepodarilo získať. Zaujímavosťou je, že nie je jediná, ktorej sa hra nepáčila.

   „Čo sa komediálnych prvkov týka, tak to z nášho repertoáru určite najsilnejšia nie je a herecké výkony majú tiež stále čo zlepšovať. Ale najskôr to bude tým, že táto hra aj napriek svojim nedostatkom má v očiach diváka stále obraz situácii, ktoré sa dejú aj v ich osobnom alebo rodinnom živote, a preto sa vedia do každej z postáv maximálne vžiť.“ Vyjadril svoje stanovisko Peter Trnka (20), ktorý hrá už od premiéry rolu otca a ďalej pokračoval: „Z pohľadu diváka je to príjemná psychofraška, pri ktorej si nejeden povie, že: „No, skoro ako u nás doma!“. Z pohľadu herca, mi už občas hra lezie na nervy lebo hráme to už naozaj 10. krát a stále to nie je tak ako by to malo byť.

   Kitty Reiffersová (20), ktorá hrá od 1. Reprízy až doteraz ako jediná rolu mamy si premiéru pozrela ako divák a tiež sa priznala, že ju hra nezaujala.

   Azda nik však nebol v postoji k hre tak negatívny ako práve jej autor a režisér Martin Michael Benčič (21), ktorý od začiatku prehlasuje, že tú činohru skutočne nemá rád. Napriek tomu sa však divákom ukázal aj ako otec.

   „Od momentu, ako som tú hru napísal som sa k nej vyjadroval negatívne a nikdy som netajil ani pred hercami, že tej komédii neprídem na chuť asi nikdy. Mnohí sa ma na to potom spýtajú, že prečo som ju teda napísal a odpoveď je prostá – keď človek tvorí divadlo, má ho tvoriť hlavne pre diváka a nie pre seba, takže som presne tak k hre pristupoval. Myslím, že na slovenskej divadelnej scéne vyplnila pomyselnú medzeru v súčasnej divadelnej tvorbe a pozrela sa priamo do našich domácností. Práve preto som túto hru napísal a priznám sa, že som od nej očakával väčší úspech než Krv a cit, hoci som ju nemal rád a pri standing ovation na premiére som sa nahlas spýtal: „Čomu, do ****, stojíte?“ (smiech). Beriem to ale tak, že hra bola napísaná pre ľudí a že som sa nemýlil v tom, ako sa na ňu budú ľudia pozerať je pre nás, našťastie, len výhoda.“

 photo DSC_0126_zps97b665be.jpg

   Predstavenie sa neustále vyvíja

   „Treba uznať, že hra vyspela. Už to nie je také ako na premiére. Je to skôr už serióznejšie a človek, keď to sleduje  sa síce smeje, ale určite z toho ma stále väčší a väčší zážitok. Čo sa ohľadom textov týka -  tak tam sa toho celkom dosť pomenilo. (smiech).“ Podľa Filipa Staňa (17) hrajúceho syna sa hra neustále zlepšuje a tak to vidí aj na svojom hereckom výkone.  „Mareka stále trocha okresávam. Nie je to úplne dokonalo vytvorená postava a stále mam na nej čo robiť.  Herecky si dovolím tvrdiť, že je to lepšie a lepšie.  Tým, že to hráme 10. Krát, tak to viem odpredu - odzadu a tak mám čas si to viac a viac premýšľať ako čo zahrám a ako by asi reagoval Marek, keby bol skutočný.“

   „Určite som si istejšia v tejto úlohe a to, čo som za tie dva roky zažila prenášam aj do hry. Ja som babička - mám 6 ročného vnúčika.“ Vyjadrila svoje pocity Mária Knausová (49) a dodala, že si rada opäť zahrá v priestoroch DK Dúbravka, na ktoré má príjemné spomienky.

 photo DSC_0104_zps6e6a156b.jpg

    Návrat do DK Dúbravka bol zároveň prekvapením

   „Keď mi to oznámili, opýtala som sa či to ešte stojí. Nemyslela som to zle, ale z časti to tak už v čase nášho presunu vyzeralo a z časti preto, lebo divadlo nabralo obrovský spád. Je milé sa tam vracať. Teším sa na to. Konečne doma.“ Prezradila svoje stanovisko Kitty Reiffersová a tomuto faktu sa potešili viacerí. Pre Filipa Staňa to bola okamžite spomienka na to, ako videl sálu najprv len na fotke na mobile a následne začal panikáriť, keď zbadal, že samotná sála vyzerá v skutočnosti úplne inak. Peter Trnka sa zasa na ňu teší najmä preto, že tam bolo jeho prvé tandemácke predstavenie, za ktoré si vyslúžil smiech a potlesk.

  

    Prekliata rola

   Na začiatku nacvičovania Rodinného návodu pracovalo na predstavení skoro dvadsať hercov a vďaka postupným odchodom sa vytvorilo pevné jadro, ktoré sa v menších obmenách drží dodnes. Azda žiadna rola však nevystriedala od premiéry toľko herečiek ako rola dcéry. Na dvoch predstaveniach sa predstavila Natália Srdošová, na väčšine ďalších potom Martin Smolík (19), ktorý nacvičoval pôvodne rolu otca a k tejto roli sa dostal náhodou, keď jeho kolegyňa Natália chýbala na skúške a tandemáci potrebovali niekoho, kto ju na tú chvíľu zaskočí. Martin sa v roli ukázal prekvapivo dobre a tak bol potom hneď postavený na javisko.

   Alžbeta „Eli“ Handlovská (25) bola ďalšou predstaviteľkou ľahkovážnej dcéry Simony a ako sama prezradila, majú spoločné najmä to, že obe sú rady stredobodom pozornosti.

   „Keďže som touto rolou v TANDEMe začala, veľa mi moji hereckí kolegovia pomohli. Najviac upokojovania som dostala od Filipa, kde dialógy s ním boli fajn.“

 photo 10013256_10201753212293561_351745323_n_zpse024415a.jpg

   Hoci je Simona prototypom bratislavskej „pipenky“, zahrala si ju „Eli“ aj napriek tomu, že je čistokrvná východniarka a nikdy sa tým netajila. Najväčším prekvapením návratu do tandemáckych koreňov však môže byť ďalšia herečka z východného Slovenska, ktorá sa objaví na 10. predstavení Rodinného návodu po prvý raz – Veronika Rajničová – účastníčka 1. tandemáckeho verejného konkurzu.

   „Som trochu nervózna, je oveľa ťažšie debutovať v rozbehnutom predstavení. Simona je v mnohých ohľadoch iná ako ja, vidím v nej svoje mladšie nezodpovedné ja. Tak ako ostatné postavy aj táto je groteskne zveličená, je veľmi nezodpovedná a naivná, prechádza však veľkou premenou v závere predstavenia, keď sa jej vysnívaný život ocitne v troskách. Práca na postave zmenila moje vnímanie komunikácie medzi režisérom a hercom. Martin dáva veľký dôraz na to, aby herci chápali aj vnútorný svet svojej postavy, nie ju len plocho hrali.“ Napriek nervozite však dodáva, že sa na predstavenie teší.

 

Ako sa nám predstaví Rodinný návod po 10. raz teda zatiaľ môžeme len predpokladať. Na čo sa však môžeme tešiť je určite zohratá partia, rodinka hrajúca sa na veľkú elitu a poriadnu dávku prchkého humoru. 14. máj bude opäť výnimočným dňom nielen pre hru samotnú, ale aj pre Divadlo TANDEM, ktoré oslávi svoje prvé 10. uvedenie nejakej hry.