Vieme dátum premiéry novej činohry

Už nejaký čas je reč o novej činohre O hlúpej kráľovnej. Konečne však nastala chvíľa, kedy sa tandemáci rozhodli uverejniť dátum premiéry a výnimočne aj premiérové obsadenie.

    Hra bola napísaná za mesiac na prednáškach v škole, začala sa nacvičovať v polovici februára, pracovalo na nej vyše desať hercov, každá postava dostala dve alternácie, vtip naberá úplne iný rozmer než v doterajších tandemáckych hrách, uvidíme mix starých i nových tvárií. To je asi základná charakteristika hry O hlúpej kráľovnej, ktorá dostala podnadpis Revolúcia v rozprávkach pre tínedžerov a dospelých.

    „Ak by som mal byť sebecký, tak by som povedal, že som trošku dúfal, že si konečne pozriem nejaké to naše predstavenie z hľadiska, ale nepodarilo sa. (smiech) Ale moja úprimná odpoveď je, že sa cítim fajn, znova si zahrám po boku hercov, s ktorými hrám rád a odskúšam si to aj s novými, ktorých zatiaľ na javisku nepoznám.“ Elegantne nám opísal svoje pocity Peter Trnka, ktorého na premiére uvidíme. „O hre si myslím, že by nemala byť prístupná každej vekovej skupine, to je ako bod číslo jedna. Bod číslo dva je, že pokiaľ sa táto hra dobre zahrá, tak by to mohol byť veľmi veľký úspech pre Divadlo TANDEM. Jedna vec mi len vŕta v hlave, že či náhodou - vo vtipnom zmysle slova - niekoho táto hra nepobúri. (smiech)“

    Peter vytiahol na povrch zaujímavú informáciu. Čo môžeme od hry očakávať?

    „Toto je niečo, čo som v živote nikdy nikde nevidel, je to vlastne paródia na klasické rozprávky. Ja keď som to prvýkrát počul, keď mi to režisér čítal ešte nedokončené, ja som nevedel či sa zvaliť na zem a smiať sa alebo nechápavo pozerať a nevedieť. Nakoniec som sa aj tak zvalil. To je niečo neskutočné. (smiech) Podľa mňa táto nová činohra má veľký potenciál byť jednou z najlepších hier.“ Zdieľal s nami svoje nadšenie Filip Staňo, ktorý sa predvedie na premiére taktiež v jednej z rolí činohry.

   „Na jednu stranu som rád, že mám možnosť hrať v nevej hre, ale na druhú sa trochu bojím ako túto hru príjme obecenstvo, lebo je dosť extravagantná a je možné že diváka urazí. Avšak diváka so zdravou dávkou recesie dokáže skvele zabaviť.“ Zareagoval ďalší premiérový herec Martin Smolík, ktorý je členom Divadla TANDEM takmer od jeho prvých skúšok. „Ako som už hovoril, hra je veľmi extravagantná a robí česť svojmu označeniu ako rozprávka PRE DOSPELÝCH i keď treba, aby títo dospelí boli ešte v jadre deti. Proste nie je to hra pre každého.“

   „Náš režisér je prinajmenšom perfekcionista a hoci už pri nás veľakrát rezignoval, zlomiť sa nám ho pri tejto hre ešte nepodarilo. Mimo nervozity sa ale neuveriteľne teším, keďže je to rozprávka. Okej, je to perverzná, sarkastická, úchylná a vulgárna hra, ale je to rozprávka a základne typy postáv sa v určitom zmysle dodržali, takže je to pre mňa veľkou okľukou - niečo ako disneyovka, hoci toto by Disney nikdy nenapísal. Nemal by na to gule.“ Kitty Reiffersová je ďalší ostrieľaný tandemák, ktorý sa nám na premiére predvedie. „Samotná inscenácia, ako sme sa viacerí zhodli - buď ju znenávidíte alebo ju budete milovať a budete sa váľať na sedadle, možno aj mimo neho. Je to samozrejme vec názoru, no jemný anglický humor zmiešaný s tak trápnymi situáciami, doprevádzaný divnými hlasmi je dosť ťažké zvládnuť bez smiechu.“

   

    Starší členovia Divadla TANDEM sa teda zhodli na tom, že hra je rozhodne niečo iné než doterajšie dve hry. Autor Martin Michael Benčič nám už od začiatku sľubuje, že to je niečo iné, ale čo na túto hru hovoria dve herečky, pre ktorých to je medzi tandemákmi premiéra?

 

Andrea Kazimírová

    „Určite cítim zodpovednosť, trocha aj trému, aby mi nevypadol text a aby sme spolu všetky dialógy odohrali v súlade a dokázali improvizovať, ak zlyhá pamäť.“ Začala svoju reč Andrea Kazimírová. „Najviac mi pri hraní pomáha pocit, že na javisku sme všetci jeden tím, kde nehrá každý za seba, ale spolupracuje s ostatnými na vytváraní celkovej atmosféry. Potom sa aj tréma ľahšie znáša. A vytváranie postavy? To je dlhodobý proces, kedy si rôzne dialógy cvičím na všetky možné spôsoby a vyberám ten pravý, aby pôsobil dôveryhodne.“

Simona Hagarová

    „Ja osobne mám veľmi rada komédie a paródie. Páči sa mi v komédii chaos, keď hovoria o veciach, ktoré napríklad ešte neexistujú a podobne a presne taká je táto hra. Samozrejme nie každý to má rád a preto som trochu nervózna z toho, ako to ľudia zoberú. Verím však, že to zahráme tak, ako si to náš PÁN REŽISÉR predstavuje. (smiech)“ Simona Hagarová taktiež potvrdila nezvyčajnosť tejto hry. A čo jej pomáha pri vytváraní si postavy? „Začala som sledovať starých ľudí v MHD. (smiech) Keď som sa mala vžiť do postavy, napadla ma moja babka a jej kamarátky. Takže odpoveď na otázku je moja babka a jej kamarátky. (smiech)“

 

    Činohra evidentne skrýva veľa tajomstiev a nápadov, ktoré tandemáci zatiaľ nechcú prezradiť. Myslím, že však je pravdou, že potom by samotná premiéra nemala taký efekt, aký pravdepodobne tvorivý tím čaká.

   

    A kedy sa teda dočkáme konečne tej premiéry? Divadlo TANDEM ukončí svoju prvú divadelnú sezónu práve touto novou hrou 31. mája o 19:00 v Malej (oranžovej) sále v DK Dúbravka. Vstupenky je možné si zarezervovať na divadlotandem@gmail.com alebo kúpiť pred sálou od 18:00 v deň predstavenia (ak ešte nejaké budú). Pre tandemácke hry platí, že sú popretkávané medziľudskými a spoločenskými problémami, ľudskými charaktermi a bežnými situáciami v nezvyčajných situáciách s dávkou tajomstva.

    Čo si zobrali na paškál tentoraz?